Fidelio    Ludwig van Beethoven

Company:Nationale Reisopera
2001 & 2009, Netherlands tour
Director:Monique Wagemakers
Set Designer:John Otto
Costume Designer:Rien Bekkers
Lighting Designer:Reinier Tweebeeke
Conductor:Jaap van Zweden (2001), Patrick Davin (2009)

Click here to download a pdf file with reviews for this production
Click here to download a pdf file with interviews for this production

Reviews:

  • ... wat er gebeurd is niet gering, ook al door de kracht en de geconcentreerdheid van de enscenering.

    Haagse Courant, Aad ven der Ven

  • Deze Fidelio is een lust voor oog en oor. Het regieconcept van Monique Wagemakers richt zich subtiel op de psychologie van het drama. De regisseuse laat de zangers ingehouden acteren, wat gezien het zwakke libretto niet onverstandig is. Soms zijn de kleinste bewegingen genoeg om aan te geven hoe de verhoudingen liggen. Als het in de finale aankomt op universele verklaringen, geeft Wagemakers de voorstelling een kosmische dimensie.

    De Telegraaf, Thiemo Wind

  • Regie, zang en orkest vloeien hier op een vanzelfsprekende manier samen tot een prachtige voorstelling met – in de negentigste minuut – een oogverblindend, onverwacht slot. Dat beeld blijft je nog dagen bij. De pessimistische boodschap is sterk: vrede, rechtvaardigheid en liefde zijn pas haalbaar in een nieuwe maatschappij, misschien slechts op een andere planeet.

    Algemeen Dagblad, Doron Nagan

  • Formidable tijdloze Fidelio

    De Nationale Reisopera pakt uit ... een uiterst krachtige, formidabel uitgevoerde Fidelio. De Nationale Reisopera presenteert zich weer van haar beste kant. Deze Fidelio is op alle fronten een topper ... maar ook nu nog heeft Fidelio niets aan actualiteit ingeboet.

    Dat is mede te danken aan de voortreffelijke regie van Monique Wagemakers die zich niet liet verleiden tot het zoeken naar een aansluiting bij een eigentijds conflict. Deze Fidelio is er een van alle tijden en juist daarom zo krachtig ... deze Fidelio is een uiterst boeiende voorstelling.

    Gay Krant, Henk Krol

  • Wagemakers’ strakke en eigentijds ogende enscenering van het drama – de bevrijding van de politieke gevangene Florestan- is tegelijk ook tijdloos.

    Wagemakers weet bij het begin van de voorstelling door maximale coupures in de gesproken delen zo snel mogelijk uit de sfeer te komen ... Deze Fidelio-Finale lijkt Beethovens versie van het slot van Mozarts Die Zauberflöte, met de vrijmetselaars-entourage van de wijze Sarastro. Wagemakers toont voor een wereldbol een koor van aliens, gehuld in zilveren pijen en merkwaardige hoofdtooien. Ze lijken de afgezanten van een andere, betere wereld, waarvan de rechtvaardige ordeningsprincipes nu ook hier op aarde op plechtige wijze worden geïntroduceerd.

    NRC Handelsblad, Kasper Jansen

Other Productions

Ariadne auf Naxos   Carmen   Een Ziel van Hout   Fidelio   I due Foscari   Il Barbiere di Siviglia   Il matrimonio segreto   Katibu di Shon   La Traviata   La voix humaine   Lucia di Lammermoor   Lulu   Madama Butterfly   Peter Grimes   Rigoletto   Tristan und Isolde   Un Ballo in Maschera